Profielschets directeur De Akker Amstelveen

Profielschets directeur De Akker Amstelveen

Op onze basisschool in Amstelveen ontstaat in de loop van 2025 een vacature voor directeur. Onze huidige directeur, Tijmen Booij, is op dit moment meerschools directeur van zowel De Akker in Amstelveen als de Rehobothschool in Zeist. Hij heeft de keuze gemaakt om zich op één school te gaan richten. Dit is jammer voor De Akker, maar biedt ook een mooie kans voor kandidaten die leiding willen gaan geven op een bijzondere school! Een school onder de rook van Amsterdam, te midden van een multiculturele samenleving. De Akker is met recht een samenleving in het klein!

Ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Of wil je de stap zetten als beginnend directeur? Lijkt het je mooi om in een geheel geseculariseerde samenleving te werken? Lees dan verder in deze profielschets, waarin we als teamleden, ouders en bestuurder de school proberen te typeren. Ook doen we een poging te beschrijven wie onze directeur is. Vanzelfsprekend is dit een ideaalbeeld. We realiseren ons dat dit kan terugschrikken. Is dit bij jou het geval? Neem ook dan gerust contact met ons op voor meer informatie of een schoolbezoek!

Typering van De Akker

De Akker is een bijzondere school. Midden in het stedelijke Amstelveen staat een christelijke school op reformatorische grondslag. Sinds 1987 komen hier dagelijks kinderen naar onze school, momenteel zo'n 90. Een kostbaar en kwetsbaar bezit, gekoesterd door personeelsleden en ouders in en om de school. Ouders waren en zijn dankbaar voor een school die past bij hun persoonlijke levensovertuiging. Dat daarvoor soms een flinke reisafstand moet worden overbrugd, nemen ouders op de koop toe. Wat maakt deze school uniek?

Dat leggen we je graag uit aan de hand van ons logo. Het is opgebouwd rond een driehoek. Een driehoek heeft een stevige basis. We willen namelijk een goede basis bieden voor het leven op onze school, voor het vervolgonderwijs en voor het functioneren in de samenleving van de 21e eeuw. Die basis is het Woord van God en daaruit voortvloeiend ook de drie Formulieren van Enigheid. Hier wordt ons gedrag en handelen door bepaald. De handen in het logo hebben een meervoudige functie: als eerste het aanbidden van God, maar direct daarop volgend het beschutten en beschermen van het jonge leven. De regen en de zon wijzen op de zegen en het licht van God waardoor onze leerlingen mogen groeien en bloeien.

Als school staan we midden in de Amstelveense samenleving. We zien het als onze opdracht hiervan ook actief deel uit te (gaan) maken. Als je de school bezoekt, zul je het merken: onze school is een samenleving in het klein. Onze school wordt bezocht door kinderen vanuit de reformatorische kerken en door christelijke kinderen vanuit met name de Eritrese gemeenschap. Deze diversiteit zorgt ervoor dat we dagelijks met burgerschapsaspecten bezig zijn. Dat vinden we belangrijk en mooi, juist ook in het proces van vorming van onze leerlingen. Deze diversiteit vraagt ook veel. Er zijn kinderen die nog nauwelijks Nederlands spreken als ze naar onze school komen. Met ouders van nieuwe leerlingen wordt een gesprek gevoerd om wederzijds na te gaan of de school past bij de ouders. En omgekeerd. Als directeur voel je je betrokken op onze populatie leerlingen en ouders en ben je in staat met de diversiteit om te gaan.

Onze ouders en personeelsleden zijn nauw betrokken op onze school. De school is klein en iedereen beseft: we hebben elkaar hard nodig! Personeelsleden en ouders realiseren zich dat als geen ander: het team is hecht en werkt intensief samen. Collega’s voelen zich samen verantwoordelijk voor alle leerlingen. Ouders staan klaar om hun steentje bij te dragen. Onze nieuwe directeur is bij uitstek geschikt snel onderdeel te worden van onze schoolgemeenschap en zijn/haar steen bij te dragen op De Akker. Verbindend leiderschap is de essentie: onze nieuwe directeur staat in verbinding met een brede achterban aan ouders, zowel identitair als cultureel en ziet het als opdracht om de school de komende jaren door te ontwikkelen.

Ondanks de breedte van onze leerlingpopulatie is de kwaliteit van ons onderwijs goed. Dat vraagt veel van onze teamleden. Zij staan dagelijks voor de vraag hoe zij in kunnen spelen op de verschillen in (taal)ontwikkeling tussen de leerlingen binnen de context van een combinatiegroep. Vakmanschap en een goed samenspel tussen leerkrachten en ondersteuners is hierbij onmisbaar. Onze directeur ziet en waardeert de geleverde inspanningen, remt af waar nodig en maakt voortdurend de inschatting wat wel of niet verantwoord is. Daarnaast is onze directeur een ondernemer die kansen pakt, creatief is in het gezamenlijk zoeken van oplossingen en formatieve ruimte creëert en optimaal inzet in het belang van de leerlingen.

Recent vond de sleuteloverdracht plaats van het nieuwe schoolgebouw. Een prachtige mijlpaal! De verhuizing zal binnenkort plaatsvinden. Het team en de leerlingen verheugen zich op het leren en werken in een duurzaam en fris schoolgebouw. In het ontwerp is onze onderwijskundige versie verwerkt: we geloven in de kracht van klassikaal onderwijs waarbinnen veel differentiatie plaatsvindt. Ons gebouw biedt de mogelijkheid om groepen tijdelijk te splitsen. De buitenruimte rondom de school zal de komende maanden aangelegd worden.

Onze school is onderdeel van Educatis, een vereniging voor primair onderwijs op reformatorische grondslag. Onder deze vereniging vallen, naast De Akker, nog negen andere scholen in de regio Midden-Nederland. De bestuurder en de staf van Educatis ondersteunen de directeur zodat deze zich maximaal kan richten op het primaire proces: goed onderwijs zoals beschreven in de missie en visie van De Akker. Samen met de directeuren van de andere Educatis-scholen voelt onze nieuwe directeur zich mede verantwoordelijk voor het Educatisbrede belang en zet hij/zij de aanwezige kwaliteiten en kennis in.

Waar staat De Akker voor?

In de missie van onze school klinkt door dat we het als onze opdracht zien dat onze leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode over de kennis en vaardigheden beschikken die nodig zijn voor de middelbare schooltijd. Dat vraagt om kennis, maar evengoed om vorming in sociaal en emotioneel opzicht. De Akker wil een veilige plek zijn voor kinderen en personeelsleden, waar hard gewerkt wordt maar ook momenten van rust en bezinning zijn. Een plek ook waar oog is voor elkaar en voor ieders eigenheid. En door alles heen willen de kinderen meegeven dat ze in hun leven op de Heere God kunnen vertrouwen, in de grote en kleine dingen. Zijn liefdevolle zorg is onmisbaar.

We hebben onze missie in een motto gevat: ‘Hart en oog voor ieder kind!’

  • Een hart om elk kind onvoorwaardelijk lief te hebben. Liefde is iets wat diep in ons te vinden moet zijn. Dat zorgt ervoor dat we kinderen niet afrekenen op hun gedrag. Kinderen laten zich ook in het hart kijken. Dat willen we als personeelsleden ook doen. Zo laten wij ook zien wat in ons leeft. Dat zorgt voor de verbinding tussen de leerkracht en het kind.
  • Een oog om te kijken wat elk kind nodig heeft aan onderwijs en zorg. Op onze school zien we de kinderen echt. Door kinderen echt te zien weten we waar de behoeftes van het kind liggen. Gedrag wat kinderen laten zien vertelt ons hoe het met de kinderen gaat. Dat helpt ons om op de juiste manier onderwijs te geven. We zien wanneer kinderen zorg nodig hebben. Extra zorg, omdat de aangeboden leerstof onvoldoende is. Extra zorg, omdat de aangeboden leerstof teveel is. Door oog te hebben voor de kinderen kunnen we op de juiste manier aansluiten bij de kinderen.
  • Leren staat op onze school centraal. Onze school is een lerende organisatie. We verwachten veel van de kinderen. Maar de kinderen mogen ook veel van ons verwachten. We zijn er van overtuigd dat we kinderen het best kunnen laten leren in een rustige en stabiele omgeving. Dat zorgt ervoor dat er veel klassikale lessen zijn. Als leerkrachten bereiden we ons goed voor op de lessen en bieden de zorg aan waar dat nodig is. Het team volgt extra scholing die is gekoppeld aan de behoeften van de groepen.
  • Leren mét en van elkaar. Kinderen leren vooral in een betekenisvolle leeromgeving. We zoeken naar contexten en omgevingen die het kind aanspreken en passen bij de leeftijd. Op onze school wordt ook thematisch gewerkt. Hierin liggen er voor de kinderen uitdagingen om te kunnen ontdekken waar ze goed in zijn. Doordat er in groepen gewerkt wordt leren de kinderen ook van elkaar ontdekken waar de kwaliteiten van andere kinderen liggen.

Wie is onze nieuwe directeur?

Als bestuurder, teamleden, medezeggenschapsraad en identiteitsraad hebben we goed nagedacht over de directeur die De Akker de komende jaren nodig heeft. We verwachten dat onze nieuwe directeur:

  • van harte staat achter de grondslag en identiteit van onze school en de beschreven missie en vanuit een levende relatie met de Heere God leiding geeft aan onze school;
  • een warm hart en een open oog heeft voor onze leerlingen en dit ook uitstraalt;
  • respectvol, verbindend en sensitief om weet te gaan met alle ouders van de school, de medezeggenschapsraad, de lokale identiteitsraad en andere betrokkenen binnen de breedte van de achterban van de school;
  • oog en oor heeft voor onze personeelsleden in hun uitdagende opdracht, stimuleert waar mogelijk en afremt waar nodig;
  • een ondernemende en proactieve instelling heeft en kansen ziet en benut;
  • constructief en collegiaal samenwerkt met de collega-directeuren en de bestuurder van Educatis.

Wat moet onze nieuwe directeur kennen en kunnen?

Onze nieuwe directeur:

  • heeft bij voorkeur (leidinggevende) ervaring in het (primair) onderwijs en is in staat leiding te geven aan onze school;
  • is een krachtige en tegelijk warme persoonlijkheid die zowel identitair als onderwijsinhoudelijk staat voor de missie van de school;
  • kan ondersteunend leidinggeven aan onze collega’s en hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Daarnaast geeft hij leiding aan de teamontwikkeling en teamcultuur;
  • weet collega’s mee te nemen in het realiseren van onze missie en visie en spreekt hen aan op hun kwaliteiten en taakvolwassenheid;
  • is gericht op het primaire proces: het onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen. En spant zich in om ondernemend en creatief het beste te zoeken voor onze schoolgemeenschap;
  • is in staat de school in allerlei verbanden te vertegenwoordigen en verbinding te leggen met collega’s, leerlingen, ouders en andere betrokkenen rondom de school;
  • doet met blijmoedigheid zijn werk.

Wat kunnen we onze nieuwe directeur bieden?

  • een ervaren en betrokken team;
  • een aangename werkplek in een gloednieuw en duurzaam schoolgebouw;
  • een christelijke school onder de rook van Amsterdam;
  • een werkomgeving met veel ruimte en verantwoordelijkheid als directeur en tegelijkertijd ondersteuning en support vanuit Educatis.
  • arbeidsvoorwaarden die passen bij de inhoud en verantwoordelijkheid van deze functie. Bij de inschaling en salariëring hanteren we de cao Primair Onderwijs. De werktijdfactor is in overleg te bepalen. Het dienstverband heeft een omvang van 0,6 fte voor wat betreft de directietaken. Desgewenst is de werktijdfactor uit te breiden met lesgevende taken.
  • coaching en begeleiding. We zoeken een directeur die bereid is zich te blijven ontwikkelen. We bieden onze nieuwe directeur coaching en begeleiding om toe te groeien en/of in te groeien in de functie van op onze school.

Informatie over het traject van werving en selectie

We komen graag in contact met geïnteresseerde kandidaten. Ook met kandidaten die zich vrijblijvend willen oriënteren of aan het begin van hun loopbaan als leidinggevende staan. Natuurlijk is een bezoek aan de school ook mogelijk.

Het wervings- en selectieproces wordt begeleid door drs. D.D. (Dick) Both van organisatieadviesbureau Both & De Bruijn; leiderschap ontwikkelen. Je sollicitatiebrief en cv – met de contactgegevens van zowel een zakelijke als een kerkelijke referent – kun je tot D.V. 6 november per mail toesturen naar Dick Both (dick@bothendebruijn.nl).

D.V. maandag 11 november ‘s avonds zal de eerste ronde gesprekken plaatsvinden. De tweede gespreksronde staat gepland op D.V. woensdag 27 november ‘s avonds. Een geschiktheidsonderzoek maakt onderdeel uit van de procedure.

Wil je meer weten over deze uitdagende functie? Neem contact op met:

  • de huidige directeur, Tijmen Booij. Hij is te bereiken via telefoonnummer is 06 25 11 44 76.
  • met bestuurder van Educatis, Arjan van Hell. Hij is te bereiken via telefoonnummer 06 17 36 84 80.
  • met Dick Both. Hij begeleidt het proces van werving en selectie. Zijn telefoonnummer is 06 36 33 67 89.

Documenten om een uitgebreider beeld van de school te verkrijgen

Onderstaande documenten zijn op onze website te vinden of op te vragen bij de directeur van de school:

  • De schoolgids 2024-2025;
  • Het schoolplan 2023-2027;
  • Het Strategisch Beleidsplan Educatis 2022-2026.